Site Map Opdrachten Theorie Modulen Trajecten

Een Stap Richting De Toekomst

Een Stap Richting De Toekomst
Door: Stef Joseph | Geplaatst op: 2 juli 2016

Als docent informatica, in het voortgezet onderwijs, sta ik met mijn collega's voor een leuke uitdaging. Hoe leer ik mijn (bovenbouw) leerlingen om met HTML een goede website op te zetten?
Er zijn veel websites en boeken waarin alle informatie staat die je nodig hebt om een website goed op te zetten. Ondanks alle hulpmiddelen en informatie die er te vinden is, lukt het velen niet om dit zelfstandig te doen.
Hoe komt het dat het toch niet wil lukken? Helaas is er niet één simpel antwoord, maar zijn er meerdere oorzaken. Om een paar te noemen:

  • De Engelse taal. HTML maakt veelvuldig gebruik van de Engelse taal. Dit blijkt toch een drempel om online goed informatie op te zoeken, maar ook te verwerken. De beste websites zijn vaak in het Engels geschreven.
  • Leren is doen. Als je moeite hebt om de theorie online goed te begrijpen, kan je altijd nog boeken kopen in het Nederlands. Het opzetten van een website echter, kan je vergelijken met schilderen. Je kan alle benodigde theorie lezen, maar je leert het pas door het te doen.
  • Er zijn weinig Nederlandse websites en boeken die bespreken hoe je stap voor stap een website moet opzetten.
  • Je kan dezelfde website op verschillende manieren opzetten. Hierdoor is niet direct een vaste opzet aan te wijzen, omdat het sterk afhangt van de wensen en eisen.
Waarom dan deze website opzetten? Voordat ik deze vraag beantwoordt wil verwijzen naar een filmpje van Salman Khan tijdens een TED talk, oprichter van Khan Academy.



In mijn klassen maak ik mee dat leerlingen de theorie wel leren, maar niet goed weten hoe ze dat naar de praktijk moeten omzetten. Na het oefenen onder begeleiding lukt het de leerlingen en kunnen ze werken aan hun digitale werkstukken. Dan komt het moment dat ze een paar weken vakantie hebben. Wanneer de lessen weer beginnen zijn ze wat bouwstenen vergeten en hebben ze weer moeite om een website op te zetten. Vooral om te weten wat er ook alweer allemaal mogelijk is.

Het oude geleerde moet weer opgepakt worden, maar het is moeilijk te definiëren waar de gaten in de kennis zitten. Hierdoor lopen leerlingen het risico dat deze gaten niet worden gevuld en in de loop der jaren er steeds meer gaten ontstaan. Dus waarom niet een omgeving creëren waarin leerlingen hun kennis kunnen ophalen en/of bijhouden, in het Nederlands. Per onderwerp komen er vragen op verschillende niveaus (zoals geformuleerd in de taxonomie van Bloom), waardoor de kennis, of het gebrek daarvan, concreet wordt gemaakt. Docent en leerling weten waaraan gewerkt moet worden.

Zoeken

 

Blog

> Leuke dingen die je kan doen
> Vernieuwing En verbetering
> Een stap richting de toekomst
Over Visual Code

Visual Code is een methode, opgezet voor iedereen die een website wil leren maken. Er zijn verschillende soorten websites. Deze soorten websites zijn opgedeeld in trajecten. Deze trajecten zijn opgedeeld in modulen. Zo begin je met het opzetten van een statische website om deze steeds verder uit te breiden.
Contact

Twitter | Vimeo